Transportsektorns klimatmål antogs med bred majoritet i riksdagen 2017 och innebär att utsläppen från inrikes transporter, förutom inrikesflyg, ska minska med minst 70 procent senast år 2030 jämfört med 2010. Det är en del av Sveriges klimatmål och klimatpolitiska ramverk, där det långsiktiga målet är att Sverige inte ska ha några nettoutsläpp av växthusgaser till atmosfären senast år 2045, för att därefter uppnå negativa utsläpp.
Projektet ska visa var luckorna finns för att klara 2030-målet och även det övergripande målet för 2045. Analysunderlag ska tas fram för en dialogplattform, som leds av 2030-sekretariatet, där berörda aktörer samlas.
Energimyndigheten delfinansierar projektet och det görs i samarbete med 2030-sekretariatet, Profu och Chalmers industriteknik. I projektet används TIMES NORDIC energianalysmodell där kvalificerade modellanalyser används för att beskriva vad som krävs för att transportsektorn ska kunna uppfylla klimatmålen för 2030. Modelleringen tar hänsyn till bland annat styrmedel som påverkar transportsektorn, förändringar vad gäller transporteffektivitet, bränslebyten, elektrifiering, fordonstekniken med mera.
Projektet ska:
- tydligt beskriva vad som krävs för att transportsektorn ska kunna uppfylla 2030-målet utifrån fattade beslut varje år, med hjälp av modellanalyser
- beskriva effekter av olika styrmedel samt rekommendera justeringar till beslutade styrmedel för målen 2030 respektive 2045
- illustrera sektorsövergripande effekter för olika delar av transportsektorn
- uppdatera en handlingsplan som möter bristerna i beslutad politik med konkreta åtgärdsförslag
- kanalisera näringslivets synpunkter in i den politiska processen
- lyfta fram prioriterade mål, baserade på behovsanalysen