Till innehållet
English
Till startsidan
  • Rapport
  • Värme och kyla

Affärsmodeller för fjärrvärme och värmepumpar

| 2020:678 | Jonas Ottosson, Linnea Johansson, Johan Kensby, Kristina Lygnerud, Johanna Nilsson och Anna Nilsson
I fastigheter som har både värmepump och en anslutning till fjärrvärme kan driften av de båda anläggningarna optimeras, vilket innebär en unik position för ett fjärrvärmeföretag att kunna erbjuda nya tjänster och produkter.
bild 2020-678.jpg

En optimering innebär minskade systemkostnader och i många fall minskar också utsläppen från uppvärmning av byggnaderna. Energiföretag som producerar och säljer fjärrvärme kan utforma nya affärsmodeller som gör det möjligt att utnyttja värmekällor i bebyggelsen för en utökad systemnytta. Men affärsmodellerna innebär att energiföretag behöver utveckla de energitjänster man erbjuder.

Olika företag har kommit olika långt i arbetet med tjänsteutveckling och för vissa innebär produktorienterade affärsmodeller färre hinder än rena tjänster. Relationen och samarbetet mellan energiföretag och kunder kommer att bli allt mer viktigt och kan innebära det största värdet i affären, även om det är svårt att sätta siffror på.

Affärsmodeller för fjärrvärme och värmepumpar 2020-678 | Energiforsk