Till innehållet
English
Till startsidan
  • Rapport
  • Elnät

Affärsmodeller för laddinfrastruktur

| 2024:968 | Jon Williamsson, Gabriela Schaad, Anders Sandoff
Syftet med rapporten är att identifiera affärsmodeller och policyverktyg som förväntas främja utbyggnaden av laddinfrastruktur i Sverige. I studien identifierades sex huvudsakliga affärsmodeller: kluster, snabbladdning, parkering, subvention, lockvara och bundling.
Arbetspaket 4 800X424

Elektrifieringen av transportsektorn förutses kräva en omfattande utbyggnad av publik laddinfrastruktur. Utifrån ett marknadsekonomiskt perspektiv förväntas publik laddinfrastruktur drivas på kommersiella grunder av aktörer med livskraftiga affärsmodeller. På grund av möjligheten att ladda hemma är det svårt för publik laddinfrastruktur att konkurrera prismässigt vilket komplicerar expansionen av laddinfrastrukturen och därmed saktar elektrifieringen av transportsektorn ner. Det är således av central betydelse för elektrifieringen att identifiera och etablera affärsmodeller som kan stödja en resurseffektiv laddinfrastruktur.

Affärsmodeller för laddinfrastruktur | Energiforsk