Till innehållet
English
Till startsidan
  • Rapport
  • Värme och kyla

Bränslecellers konkurrenskraft i vägfordon

| 2017:404 | Hans Pohl, Bengt Ridell, Annika Carlson, Göran Lindbergh, Kanehira Maruo, Magnus Karlström
Under vilka förutsättningar är olika typer av drivlinor med bränsleceller konkurrenskraftiga? Här redovisas resultat från skriftliga källor och från en handfull intervjuer med aktörer i Japan där de stora fordonstillverkarna arbetar med både bränsleceller och laddbara fordon.

I takt med att regelverken skärps ökar konkurrenskraften för olika former av elektrifiering, framför allt för att det minskar utsläppen av växthusgaser. Bland områden med speciella krav på utsläppen återfinns nollemissionszoner. De är dock små och ovanliga och bedöms inte få en stor marknadspåverkan de närmaste åren. Flertalet policyinsatser som gynnar batterifordon gynnar även bränslecellsfordon. En viktig skillnad är insatser riktade mot infrastrukturen eftersom vätgasfordon, till skillnad från batterifordon, är beroende av en offentlig infrastruktur för drivmedel.

Stadsbussar med vätgasdrivna bränsleceller fungerar rent tekniskt, men ekonomin varierar framför allt beroende på drivmedelskostnaden. Distributionslastbilar, som vanligen inte använder så mycket energi per dygn, kan vara aktuella för vätgasdrift. De rör sig i miljöer där tyst och utsläppsfri drift efterfrågas och de kan placera tankarna för vätgas över hela fordonet.