- Rapport
Combustion System Development for the Next Generation HD Gas Engines

Fokus ligger på att utveckla förbränningssystemet varför variationer av detta har undersökts på en forskningsmotor. Metoden har varit att utföra motorprover med varianter av de kolvar som har bäst potential att nå de uppsatta målen.
Proverna har körts i en encylindrig forskningsmotor för att isolera egenskaper och utvärdera resultaten. Målet har varit att genom variationer i förhållandet squish-to-bore nyttja den faktor som skapar en optimerad gasblandning för denna typ av swirl-assisterad motor. Den ökade turbulensen och hastigheten på strömningen ska också skapa bättre tålighet för Exhaust Gas Recirculation, EGR för att reducera knack samt minska NOx och termisk last. Det här förbränningskonceptet går även att använda för magerförbränning för att öka verkningsgraden ytterligare.
Resultaten från studien Combustion System Development for the Next Generation Heavy Duty Gas Engines redovisas i den här slutrapporten. Det finns också sammanfattningar av resultaten på svenska och engelska som publicerades i mars 2018.