Till innehållet
English
Till startsidan
  • Rapport

Combustion System Development for the Next Generation HD Gas Engines

| 2018:477 | Ludvig Adlercreutz
Målet har här varit att förbättra de nuvarande gasmotorerna genom att förbättra motorns momentutveckling med 20 procent samtidigt som verkningsgraden ökar med 10 procent. Kravet är att emissionskraven bibehålls med de här nya målen för prestanda.
Bild 2018_477 webb.jpg

Fokus ligger på att utveckla förbränningssystemet varför variationer av detta har undersökts på en forskningsmotor. Metoden har varit att utföra motorprover med varianter av de kolvar som har bäst potential att nå de uppsatta målen.

Proverna har körts i en encylindrig forskningsmotor för att isolera egenskaper och utvärdera resultaten. Målet har varit att genom variationer i förhållandet squish-to-bore nyttja den faktor som skapar en optimerad gasblandning för denna typ av swirl-assisterad motor. Den ökade turbulensen och hastigheten på strömningen ska också skapa bättre tålighet för Exhaust Gas Recirculation, EGR för att reducera knack samt minska NOx och termisk last. Det här förbränningskonceptet går även att använda för magerförbränning för att öka verkningsgraden ytterligare.

Resultaten från studien Combustion System Development for the Next Generation Heavy Duty Gas Engines redovisas i den här slutrapporten. Det finns också sammanfattningar av resultaten på svenska och engelska som publicerades i mars 2018.