Till innehållet
English
Till startsidan
  • Rapport
  • Värme och kyla

Framtida värmebehov

| 2013:14 | Henrik Gadd, Högskolan i Halmstad
Traditionellt har fjärrvärmebranschen varit mer fokuserad på utbyggnadav nät och värmeanläggningar när det gäller att optimera systemen än att titta på kundernas anläggningar. För att vara konkurrenskraftig i framtiden krävs att också fjärrvärmecentraler och kundanläggningar ingår när man förbättrar fjärrvärmesystemen. Men för att kunna göra det behöver man ha kunskap om värmebehov och snabbt kunna identifiera fel i systemet.

Trots att timmätning funnits i några år har de flesta fjärrvärmeföretag inte använt de mätdata som finns i många fjärrvärmecentraler ute hos kunderna. En modern fjärrvärmecentral kan lämna runt 30 000 mätvärden per år som skulle kunna utnyttjas till exempel för att optimera driften.

Det som mäts timme för timme är energi, flöde men också fram- och returtemperatur. Genom att analysera dessa data kan ett fjärrvärmeföretag öka sin service mot kunderna, hitta nya intäktskällor och sänka sina kostnader. 

Du kan läsa mer om resultatet Henrik Gadds lic-avhandling "To measure is to know!"