Till innehållet
English
Till startsidan
  • Rapport
  • Värme och kyla

Fuel Cell Seminar 2015 – bevakning av bränslecellskonferens i Los Angeles

| 2016:271 | Bengt Ridell, Hannes Falk-Windisch, Cecilia Wallmark
Fuel Cell Seminar är en årlig konferens arrangerad av Department of Energy i USA, som täcker hela bränslecellsområdet: teknik- och marknadsfrågor för transportsidan, stationära och portabla system. I år hölls den i Los Angeles den 16-18 november 2015.

Sverige hade ett flertal deltagare på konferensen som Sandvik, Impact coating, Cell Impact och AP & T från Ulricehamn. Sveriges stora intresse för bränsle­cellsteknik berör främst exportindustrin.

De tekniskt konkurrenskraftiga bränslecellsbilarna Hyundai och Toyota Mirai deltog och var tillgängliga för provkörning. Honda kommer under 2016 att in­troducera nya Honda Clarity. Det var förvånansvärt tyst från flera biltillverkare, Mercedes-Daimler, VW, BMW, Nissan, Audi m fl, som tidigare har aviserat att de utvecklar FCV. Tunga fordon drivna med vätgas berördes. De kommer i för­sta hand att användas på hamnområden och för kortare landsvägstransporter.

Japan som är ledande av utveckling av små stationära system har cirka 140 000 bränslecellssystem installerade. De japanska stacktillverkarna Pana­sonic, Toshiba och AISIN har ingått flera samarbeten med systemtillverkare i Europa.

SECA, SOFC-programmet i USA, ska påbörja byggandet av 400 kWe SOFC-stackar, vilket kan bli ett stort steg framåt för SOFC-tekniken.