- Rapport
- Värme och kyla
Fuel Cell Seminar 2015 – bevakning av bränslecellskonferens i Los Angeles
Sverige hade ett flertal deltagare på konferensen som Sandvik, Impact coating, Cell Impact och AP & T från Ulricehamn. Sveriges stora intresse för bränslecellsteknik berör främst exportindustrin.
De tekniskt konkurrenskraftiga bränslecellsbilarna Hyundai och Toyota Mirai deltog och var tillgängliga för provkörning. Honda kommer under 2016 att introducera nya Honda Clarity. Det var förvånansvärt tyst från flera biltillverkare, Mercedes-Daimler, VW, BMW, Nissan, Audi m fl, som tidigare har aviserat att de utvecklar FCV. Tunga fordon drivna med vätgas berördes. De kommer i första hand att användas på hamnområden och för kortare landsvägstransporter.
Japan som är ledande av utveckling av små stationära system har cirka 140 000 bränslecellssystem installerade. De japanska stacktillverkarna Panasonic, Toshiba och AISIN har ingått flera samarbeten med systemtillverkare i Europa.
SECA, SOFC-programmet i USA, ska påbörja byggandet av 400 kWe SOFC-stackar, vilket kan bli ett stort steg framåt för SOFC-tekniken.
Ladda ner rapporten
Fuel Cell Seminar 2015 Energiforskrapport 2016-271