Till innehållet
English
Till startsidan
  • Rapport
  • Vattenkraft

Låglutande galler och betydelsen av spaltvidd för ålpassage

| Daniel Nyqvist och Olle Calles, Karlstads universitet samt David Aldvén, Vattenfall AB
Projektet har experimentellt testat hur spaltvidden för låglutande galler påverkar den avledande funktionen för ål, de hydrauliska egenskaperna och omfattningen av drivgodsproblematik. Hypotesen var att låglutande galler har en både fysisk och beteendemässig avledande funktion, vilket innebär att ål som fysiskt kan passera gallret väljer att inte göra det, utan i stället visar en preferens för flyktöppningarna.
Låglutande galler

Projektets frågeställningar delades upp i tre delområden: fiskebeteende, hydraulik och drivgodsproblematik. Fiskbeteendet som främst skulle studeras var passageeffektivitet, det vill säga andelen ål som framgångsrikt leddes in i flyktöppningen, tidsåtgång för passage samt skadeförekomst hos fisk som passerat gallret.

De hydrauliska egenskaperna vid gallret skulle studeras i form av fallförluster samt turbulens och hastighetsprofiler i anslutning till gallret. Vi hoppades även kunna relatera observerat fiskbeteende till uppmätt hydraulik vid gallret.

Avbrutet experiment
Drivgodsproblematiken skulle undersökas med avseende på gallrets självrensande effekt samt mängden passerat drivgods vid manuell rensning. På grund av förseningar av färdigställandet av rännan samt av djuretiska skäl togs beslutet att avbryta experimentet i slutet av november 2017.  

Planen är att, utanför Krafttag ål, köra två parallella galleruppställningar i rännan. En med α-galler och en med β-galler, där båda försökssektionerna i rännan är 24 meter långa, 4 meter breda och 2 meter djupa.