Till innehållet
English
Till startsidan
  • Rapport
  • Elnät

Optimal drift och dimensionering av banmatningssystem

| 2016:273 | Lars Abrahamsson
I projektet har modeller för optimal placering av energilagringssystem i tunnelbanenät tagits fram och studerats.

Energilagring möjliggör bättre omhändertagande av bromseffekten vid överspänning, och jämnare effekttillgång vid spänningsfall. I rapporten presenteras dels modeller för optimering av lastdelningen mellan omformarstationer  och dels studier av hur tågenergieffektiviseringsberäkningar, som görs rent mekaniskt, kan anpassas till att i större utsträckning ta elsystemets begränsningar i beaktning.

En variabel tomgångsspänning ökar energieffektiviteten för alla typer av nät, och möjliggör bättre spänningshållning för svagare nät. I rapporten diskuteras en modell för optimal tomgångsspänning för likriktarstationerna i ett tunnelbanenät och resultaten går med extra arbetsinsatser att generalisera för växelströmsbaserade banmatningssystem.

Slutligen har en modell för utvärdering av banmatningens tillförlitlighet med avseende på omriktares och omformares tillgänglighet utvecklats. Modellen möjliggör identifiering av områden som behöver förstärkas, samt områden som redan har tillräcklig mängd installerad effekt ur ett tillgänglighetsperspektiv.