Till innehållet
English
Till startsidan
  • Rapport
  • Elnät

Påverkan på elsystemet och elnätet av en storskalig elektrifiering av fordonsflottan

| 2023:966 | Maria Taljegård, Therese Lundblad & Yuki Kobayshi, Chalmers Emil Nyholm & Peter Blomqvist, Profu
Forskningsprojektet Ett elsystem för elfordon hade som syfte att ta ett helhetsgrepp om den förväntade elektrifieringen av fordonsflottan och dess inverkan på elsystemet. I det arbetspaket som presenteras i denna rapport modellerades analyserades effekter på elsystemet och lågspänningsnätet (400V).
Bild Till Webben

Analysen som presenteras bygger främst på resultat från två olika modeller och loggning av 220 privatägda elbilar i Sverige. Slutsatserna kring elladdningens påverkan på lågspänningsnätet pekar bland annat på att tätbefolkade områden kommer uppleva störst antal problem, främst med överbelastade transformatorer. Problemen ökar initialt i en långsam rakt, men ökar i takt med att andelen elbilar i fordonsflottan växer.

Modelleringen visar däremot att en laddstrategi där elbilsägare styr sin laddning mot både ett lågt elpris och en lokal nättariff innebär stor potential för elbilar att bidra med flexibilitet till elsystemet. Därmed förbättras elbilarnas möjlighet att integreras i det lokala elnätet och behovet av nätförstärkningar kan reduceras. Om elbilarna laddas oplanerat kan elektrifiering av transportsektorn komma att öka effektbehovet i Sverige under toppeffekttimmen med ca 5 GW till 2045 (från 39 GW till 44 GW).

Från elsystemperspektiv kommer investering i mycket vind- och solkraft vara kostnadsoptimalt oavsett laddstrategi, men styrning av laddning (med eller utan V2G) kan minska behovet av investeringar i lagringskapacitet så som stationära batterier och vätgaslager.

Påverkan på elsystemet och elnätet av en storskalig elektrifiering av fordonsflottan | Energiforsk