- Rapport
- Värme och kyla
Technology review – Solid Oxide Fuel Cell
Denna rapport fokuserar på beskrivning och analyser av nuvarande status samt nödvändig utveckling och nödvändiga genombrytningar som krävs för att SOFC (fastoxidbränslecellen) ska kunna bli kommersiell för fordonstillämp- ningar. Målgruppen är främst svensk industri och akademi.
Kommersialiseringen av PEMFC (polymerelktrolytbränslecellen) startade cir- ka 5 år innan kommersialiseringen av SOFC och en nischmarknad för SOFC uppstår när elverkningsgraden blir viktigare. En elverkningsgrad 10 procent- enheter högre för ett SOFC-system jämfört med ett PEMFC-system kan för- väntas. En elverkningsgrad på 60 % är möjligt för ett system så litet som 1 kW.
NASAs SOFC-forskning är mycket långt ifrån någon kommersiell tillämp- ning. Det är dock lovande för framtida produktutveckling av SOFC-teknologin att NASA tror på tekniken. På samma sätt är det för GEs (General Electrics) SOFC-aktiviteter, som till en början inte är ämnade för fordonsindustrin. Både Topsoe Fuel Cells och CFCL (Ceramic Fuel Cells Limited) har nyligen avbrutit sina respektive SOFC-verksamheter. Författarna ser detta som en följd av den ekonomiska ”valley-of-death”, det vill säga produkten var där, men betydande ekonomiska resurser behövs för att få produkterna ut på marknaden.
Ladda ner rapporten
Technology review – Solid Oxide Fuel Cell Energiforskrapport 2015-136