Till innehållet
English
Till startsidan
  • Rapport
  • Värme och kyla

Vätgaslagring i vägfordon

| 2018:553 | Hans Pohl, Bengt Ridell
Här beskrivs olika sätt att lagra vätgas i vägfordon. Den lagringsmetod som dominerar är trycktankar på 350 bar för tunga fordon och 700 bar för lätta fordon. Metoden måste vara kompatibel med den infrastruktur som finns för tankning. I dagsläget finns i stort sett bara tankstationer för trycksatt vätgas.
bild 2018-553.jpg

Bland övriga lagringsalternativ lyfts kryokomprimerad vätgas fram som en intressant lösning. Det bedöms kunna ge högre energilagringsdensitet och lägre kostnader jämfört med vanliga trycktankar. Även lagring av vätgas i metallhybrider kan vara en konkurrenskraftig lösning. Övriga lagringsalternativ, exempelvis lagring i olika former av porösa material, bedöms ha lång tid kvar till eventuell kommersiell tillämpning i fordon.

Vid val av vätgaslager i fordonet måste man ta hänsyn till hela kedjan för pro­duktion och distribution av vätgasen.