- Rapport
- Värme och kyla
Vätgaslagring i vägfordon
| 2018:553 | Hans Pohl, Bengt Ridell
Här beskrivs olika sätt att lagra vätgas i vägfordon. Den lagringsmetod som dominerar är trycktankar på 350 bar för tunga fordon och 700 bar för lätta fordon. Metoden måste vara kompatibel med den infrastruktur som finns för tankning. I dagsläget finns i stort sett bara tankstationer för trycksatt vätgas.

Bland övriga lagringsalternativ lyfts kryokomprimerad vätgas fram som en intressant lösning. Det bedöms kunna ge högre energilagringsdensitet och lägre kostnader jämfört med vanliga trycktankar. Även lagring av vätgas i metallhybrider kan vara en konkurrenskraftig lösning. Övriga lagringsalternativ, exempelvis lagring i olika former av porösa material, bedöms ha lång tid kvar till eventuell kommersiell tillämpning i fordon.
Vid val av vätgaslager i fordonet måste man ta hänsyn till hela kedjan för produktion och distribution av vätgasen.
Ladda ner rapporten
Vätgaslagring i vägfordon Energiforskrapport 2018-553