- Nyheter
- Elnät
Så kan elnätsbolag hantera risker med molntjänster

Många elnätsbolag använder idag externa molnbaserade IT-tjänster för att samla in och lagra data från olika transformatorer, ledningar, sensorer och smarta mätare, till exempel. Andra tjänster som Microsoft Teams och Google Essentials erbjuder flexibilitet och kostnadseffektivitet som lokala system sällan kan matcha.
Men trots fördelarna finns långsiktiga risker som ofta inte har analyserats fullt ut hos de elnätsbolag som använder tjänsterna, menar styrgruppen bakom Energiforsks program Underhåll av elnät.
Därför initierades projektet Nätverk för risker med molnbaserade IT-lösningar som ska kartlägga risker och sårbarheter i molnbaserade IT-tjänster för elnätsdrift och ge bolagen faktabaserade underlag för beslut.
Fyra workshops för att analysera risker
Projektet genomförs via fyra tematiska workshops med branschaktörer och experter.
– Första workshoppen handlar om nuläge och behovsanalys. För de följande workshopparna föreslås teman om cybersäkerhet, riskvärdering och leverantörsstrategier, men innehållet kan också påverkas av vad deltagarna tycker är prioriterat.
Det säger Tommie Lindquist, forskare och delad projektledare tillsammans med Mattias Persson på Rise.
Workshopparna är öppna för företag inom programmet Underhåll av elnät och ska gärna kombinera branschaktörer med frågor och experter som bidrar med lösningsförslag.
Målet är att ta fram en rapport med riskmatris, rekommendationer och övergripande riktlinjer. Rapporten kommer att publiceras öppet, medan en intern version med känsligt material kan tas fram för deltagande bolag i programmet. Planerad leverans av rapporten är december 2026.
Vikten av säkerhet och exitstrategier
– Molnbaserade tjänster är väldigt kostnadseffektiva och smidiga, men vi ser att många elnätsbolag fattat beslut med hög risk utan att analysera långsiktiga konsekvenser. Frågor kring säkerhet, hantering av data, och back-up-planer för kritiska system bör finnas med från början.
Det säger Jan-Olof Jonsson, teknisk dokumentatör och processutvecklare på Jämtkraft och en av dom som initierat projektet.
Han poängterar även behovet av exitstrategier:
– Om man inte är nöjd med en molntjänst kan det vara utmanande att flytta det till andra system på grund av komplexitet och stora datamängder. Prisökningar kan dessutom skapa utpressningsliknande situationer eftersom det inte alltid är enkelt att byta tjänst.
Vill du veta mer om programmet Underhåll av elnät?
Kontakta Susanne Stjernfeldt, programansvarig på Energiforsk.



