- Program
- Elnät
Ett elsystem för elfordon – slutrapporterat

En betydande andel av den svenska fordonsflottan måste elektrifieras för att Sverige ska kunna nå målet att minska utsläpp från inrikes transporter (exkl. inrikesflyg) med minst 70% till år 2030 (jämfört med 2010) samt att Sverige senast år 2045 inte ska ha några nettoutsläpp av växthusgaser till atmosfären.
Denna omfattande elektrifiering ställer krav på en kraftfull utbyggnad av laddinfrastrukturen samt att detta sker i samklang med elsystemets leveransförmåga och elnätens möjligheter att hantera höga och till viss del intermittenta effektuttag. Tidigare har forskning och politik mestadels fokuserat på laddinfrastrukturen och behovet av laddning, men inte lika mycket på att säkerställa behovet av el och nätkapacitet för att möjliggöra laddningen.
I detta projekt togs ett helhetsgrepp genom att hantera hela kedjan från affärsmodell för laddning till hur det påverkar elsystemet och i sin tur vilka åtgärder som behövs vidtas för att elsystemet ska vara väl anpassat för elektrifieringen.
Programansvarig Energisystem och Elnät
Programansvarig Energisystem och Elnät
Madelene Danielzon Larsson

Sammanfattning av projektets resultat
Uppdragsgivare
Batteryloop
Checkwatt
Defa
Einride
Elinorr
Ellevio
Energiföretagen Sverige
Energimyndigheten
Flower Infrastructure
Göteborg energi
Jönköping energi
Karlstads el och stadsnät
Kraftringen
Luleå Energi
Mölndal energi
Nässjö affärsverk elnät
Oxelösund energi
Region Skåne
Siemens
Skellefteå kraft
Skövde energi
Svenska kraftnät
Södra Hallands kraft
Tekniska verken
Transportföretagen
Trollhättan energi
Umeå energi elnät
Volkswagen
Volvo Cars
Öresundskraft





