- Rapport
- Värme och kyla
Bränslecellsdrift tunga truckar
| 2016:335 | Angelika Treiber
Här redovisas resultaten från en förstudie av potentialen för bränslecellsdrift av tunga truckar inom processindustrin. Den här industrin står för en stor andel av koldioxidutsläppen i Sverige samtidigt som det förekommer en omfattande och energikrävande transport- och logistikverksamhet. Processindustrin genererar också stora mängder överskottsenergi i form av värme och ånga, liksom olika gasfraktioner, däribland vätgas. Det här är energi som idag återanvänds i en begränsad omfattning.

Resultaten visar att det vid ett flertal processindustrier finns möjlighet att producera eller utvinna en tillräcklig mängd vätgas för att driva verksamhetens tunga truckar. Men det krävs att truckarna förses med elektrisk drivlina och bränsleceller. En övergång från dieseldrift till vätgasdrift skulle kunna innebära en 30-procentig energibesparing och en reducering av koldioxidutsläppen med 80 procent.
En utmaning inför en omställning från diesel till vätgas är att tunga truckar och maskiner i dag saknar elektrisk drivlina. Dessutom bedöms kostnaderna för att investera, främst i nya vätgastankanläggningar, utgöra ett hinder för en övergång till vätgasdrift.
Ladda ner rapporten
Bränslecellsdrift tunga truckar Energiforskrapport 2016-335