Till innehållet
English
Till startsidan
  • Rapport
  • Vattenkraft

Egenskapskrav på bitumenmassa till dilatationsfogar

| 2024:1027 | Lars-Elof Bryne, Erik Nordström
Målet med den här rapporten var att definiera lämpliga egenskapskrav på fyllnadsmaterialet i rörelsefogar för olika användningsområden. Syftet är att underlätta inköp av fyllnadsmaterial med rätt kvalitet oavsett om det är bitumen eller något annat material.
Bild Till Webben

Bitumenmassa används ofta som en av tre barriärer i dilatationsfogar på betongdammar. De övriga två utgörs av fogband av koppar, rostfri plåt eller PVC. Historiskt har en del olika bitumenmassor använts även om den tidigare benämnda bitumensorten IB1500 (Industri Bitumen) blev den vanligaste och som användes av många anläggningsägare. Någon egentlig utredning om vilka lämpliga egenskaper bitumenmassan ska ha för att vara tillräckligt följsam när fogen rör sig, och kunna transporteras från påfyllningsställe långt ner i konstruktionen, verkar inte finnas. Om ett miljövänligare material skulle användas för att ersätta bitumen behöver också egenskapskraven definieras. 

Vid temperaturer ner mot -10 ⁰C är det mycket troligt att bitumenmaterialet i en dilatationsfog uppvisar tillräcklig viskositet för att utfylla den volymförändring som uppstår vid en övergång från sommar till vinter under normala förhållanden Funktionstesterna gav värdefull kunskap om bituminets beteende vid strömning i olika geometrier. Det reologiska beteendet för bitumen i försöksuppställningen för funktionstest är i princip lika för temperaturerna +10 respektive 0 ⁰C. Dock är tidsförloppet betydligt längre vid 0 ⁰C än vid + 10 ⁰C. Tidsförloppet för utfyllnad av kanal och spalt vid de olika temperaturerna kan sammanfattas med att vid +10 ⁰C är det fråga om timmar, vid 0 ⁰C några dagar och vid -10 ⁰C några veckor upp till någon månad.

Egenskapskrav på bitumenmassa till dilatationsfogar | Energiforsk