Till innehållet
English
Till startsidan
  • Rapport
  • Värme och kyla

Lastbilar med bränsleceller

| 2019:603 | Hans Pohl, Magnus Karlström, Magnus Lindgren, Staffan Lundgren, Nils-Gunnar Vågstedt, Per Öhlund
Här diskuteras med utgångspunkt i konkreta tillämpningar olika förde­lar och nackdelar med bränslecellsdrift, i första hand i jämförelse med batteri­drift. Kördata från verklig användning av sopbilar och distributionslastbilar har samlats in och analyserats.
bild 2019-603.jpg

Rapporten berör bland annat automatisering och drar slutsatsen att förarlösa fordon sannolikt blir mindre än dagens fordon och mindre känsliga för inef­fektivt nyttjande. Det talar för batterifordon. Samtidigt gör frånvaron av förare att fordonen kan och bör köra så stor del av dygnet som möjligt. Det talar för bränsle­cellsfordon, som har längre räckvidd och kan tanka snabbt.

Slutsatsen är att vätgasdrivna bränslecellslastbilar definitivt är ett alternativ att ta hänsyn till för att kostnadseffektivt etablera stadstransporter med möjligheten att helt undvika lokala och globala emissioner.