Till innehållet
English
Till startsidan
  • Rapport
  • Värme och kyla

Skogsbilvägar med inblandning av aska

| 2020:687 | Linnea Hansson, Désirée Nordmark, Jenny Vestin, Mikael Bergqvist
Här sammanfattas tidigare forskning om askvägars miljöeffekter samt byggmetoder, resultat och kostnader för askförstärkta skogsbilvägar. Rapporten presenterar också nya resultat från en långtidsuppföljning av en askförstärkt skogsbilväg, 10 år efter att den byggdes.
bild 2020-687.jpg

Av de studier som gjorts på mindre vägar med askinblandning drar forskarna slutsatsen att miljöeffekter är små över tid. Det är dock svårt att dra generella slutsatser eftersom olika faktorer påverkar resultatet. Det handlar exempelvis om vilken aska som används, hur och med vilket material den blandas, hur den kompakteras och härdas samt hur egenskaperna för den underliggande markens är. Det är fortfarande oklart vad som händer under den mycket långa tidsperiod som en skogsbilväg förväntas finnas kvar.

Arbetsmiljön är i dagsläget en större utmaning vid en mer omfattande byggnation av askförstärkta skogsbilvägar i Sverige. Det bildas ett kraftigt damm när aska blandas med bergkross och den basiska och reaktiva askan är skadlig att andas in.