TK 517 El- och hybridfordon
El- och hybridteknologin ökar kraftigt med en ny tekniknivå, men med stort behov av plattformar i form av standarder. Kommittén bildades 2008 för att samla och intensifiera de svenska insatserna i standardiseringen.
\u003Cp\u003E\u003Cspan\u003ESIS/TK 517 \u201DEl- och Hybridfordon\u201D arbetar internationellt gentemot ISO/TC 22, \u201DElectrically propelled road vehicles\u201D. SIS/TK 517 har \u00E4ven kontakter med SEK/TK 69 Elfordonsdrift i samarbetsprojekt mellan ISO och IEC. Arbetet omfattar fordon helt eller delvis drivna med el. Fr\u00E5n Energif\u00F6retagen Sveriges sida fokuseras p\u00E5 laddningsrelaterade fr\u00E5gor d\u00E5 s\u00E4kerhets- och kommunikationssystem i och utanf\u00F6r fordonet samverkar med varandra. Syftet \u00E4r att uppn\u00E5 h\u00F6g els\u00E4kerhet, h\u00F6g tillg\u00E4nglighet till laddningsm\u00F6jligheter, samt samverkan mellan laddinfrastruktur och fordon.\u003C/span\u003E\u003C/p\u003E
Utförare
Peter Herbert, Vattenfall AB
