- Rapport
- Värme och kyla
Gröna IT-innovationer för fjärrvärme

Här visar resultaten det finns teknik som kan användas och som gör nytta. Ett exempel är att kunderna påverkas av den information som finns i en app som innebär att kunden själv kan göra inställningar och påverka sin energianvändning vilket också påverkar miljön och kostnaden. Energianvändningen skulle kunna minska med mellan 10 och 15 procents enligt projektet!
En utmaning är att det inte finns nån enhetlig standard för informations- och kommunikationsteknologi vilket begränsar möjligheten att anpassa systemet efter skiftande behov. Projektet visar också att det verkar finnas organisatoriska hinder inom fjärrvärmebolagen som utgör ett större hinder än själva tekniken. Gröna IT-innovationer för fjärrvärme måste bli mer än bara en teknikfråga för att få genomslag i ett fjärrvärmebolag.
Ladda ner rapporten
Gröna IT-innovationer för fjärrvärme Energiforskrapport 2016:313Ladda ner rapporten
Resultatblad - Gröna IT-innovationer för fjärrvärme 2016-313