Till innehållet
English
Till startsidan
  • Rapport
  • Värme och kyla

Gröna IT-innovationer för fjärrvärme

| 2016:313 | Johan Emanuel, Jonas Norrman, Anna-Karin Dahlin, Amarina Sandu, Magnus Andersson, Anders Sandoff, Jon Williamsson, Karin Torstensson, Gunnar Ådahl, Johan Olsson, Fredrik Persson, Martin Rosberg, Peter Käck och Anders Ericsson
I takt med ökad digitalisering ökar också möjligheten att använda informations- och kommunikationsteknologi inom fjärrvärmeföretagen. Det kan handla om verktyg i driftoptimering, i felsökning och som uppföljningsverktyg av fjärrvärmekunders anläggningar. Genom att visualisera och utnyttja mätdata från undercentraler och värmesystem kan både kund och fjärrvärmebolag enklare förbättra driften och få effektivare rutiner för service och felsökning.
bild 2016-313.jpg

Här visar resultaten det finns teknik som kan användas och som gör nytta. Ett exempel är att kunderna påverkas av den information som finns i en app som innebär att kunden själv kan göra inställningar och påverka sin energianvändning vilket också påverkar miljön och kostnaden. Energianvändningen skulle kunna minska med mellan 10 och 15 procents enligt projektet!

En utmaning är att det inte finns nån enhetlig standard för informations- och kommunikationsteknologi vilket begränsar möjligheten att anpassa systemet efter skiftande behov. Projektet visar också att det verkar finnas organisatoriska hinder inom fjärrvärmebolagen som utgör ett större hinder än själva tekniken. Gröna IT-innovationer för fjärrvärme måste bli mer än bara en teknikfråga för att få genomslag i ett fjärrvärmebolag.

 

Gröna IT-innovationer för fjärrvärme 2016-313 | Energiforsk