Till innehållet
English
Till startsidan
  • Rapport
  • Värme och kyla

Kan man skapa förtroende med lagstiftning?

| 2016:230 | Daniel Hult
Fjärrvärmelagens övergripande syfte är att skapa förtroende. Men det framgår inte om lagstiftaren har avsett att skapa förtroende för de enskilda fjärrvärmeföretagen eller om det handlar om att kunden ska få ökat förtroende för fjärrvärme som uppvärmningsform.

Den samlade bedömningen visar att lagstiftaren försökt att skapa både personligt förtroende och systemförtroende samtidigt men att ingetdera uppnås. Samtidigt som rapportens författare analyserar och bedömer fjärrvärmelagens potential att skapa förtroende, lämnar han också förslag på hur regleringen av fjärrvärmen skulle kunna ändras för att uppnå en större förtroendeskapande potential. Bakgrunden till rapporten är en avhandling i rättsvetenskap och detta är en populärvetenskaplig sammanfattning som anlägger ett tvärvetenskapligt perspektiv på begreppet förtroende.