- Rapport
- Elnät
Kategorisering av elkunder utifrån förbrukarprofil
| 2017:356 | Jakob Helbrink, Magnus Lindén, Martin Nilsson, Daniel Pogosjan och Jonathan Ridenour
Kundkategorisering har tidigare inneburit att kategorisera efter säkringsstorlek, SNI-kod, typ av hushåll, förväntad årsförbrukning eller genom det faktiska förbrukningsmönstret. Numera finns det flera kalenderår med timupplöst förbrukningsdata, vilket gör det möjligt att kategorisera kunderna på andra sätt. Det blir också enklare att identifiera nya och smarta nätapplikationer som energilager, egenproduktion och efterfrågeflexibilitet, det vill säga kunder som anpassar sin förbrukning efter priset.

Här har faktiska timmätvärden mätts för enskilda kunder från fem olika nätkoncessionsområden, sammanlagt cirka 150 000 kunder. Resultaten visar att kategorisering med flera nyckeltal samtidigt inte nödvändigtvis ger ett bättre svar och att de flesta nyckeltal uppvisar låg korrelation med varandra. För de flesta nyckeltal skiljer sig kategoriseringen ganska mycket från år till år men en kombination av nyckeltal kan ge förfinad kännedom om särskilda egenskaper hos en kund. Studien visar också att många kunder är förhållandevis lika varandra, men att ett stort antal också är mer säregna. Dagens metodik för typkurvor, som bygger på antagandet om att en kundkategori är homogen och kan representeras av en typkurva, måste därför ifrågasättas.