Som produkt och bransch har fjärrvärmen gjort en betydande resa sedan starten för mer än 50 år sedan, och den har genomgått en omfattande utveckling, framför allt inom teknikområdet. Nya utmaningar och förändrade omvärldsförhållanden ställer dock nya och ökade krav på fjärrvärmeaffären och fjärrvärmeföretagens affärsmodeller.
Fjärrvärmens Affärsmodeller är ett tvärvetenskapligt forskningsprojekt som genomförts inom ramen för forskningsprogrammet Fjärrsyn. Projektet har pågått under 2010-2013. Målsättningen har varit att generera ny kunskap och bättre verktyg för att konkurrenskraftiga affärsmodeller skall kunna utvecklas. Projektet vill också inspirera till att ta ett mer samlat grepp om dagens problem och utmaningar, och se nödvändigheten i – och möjligheterna med – att låta problemhanteringen vara en mer strategisk uppgift för hela företaget.
Denna slutrapport redovisar projektets forskningsresultat och slutsatser, samt beskriver det breda tvärvetenskapliga arbetssättet och den aktiva och omfattande kommunikation som tillämpats mellan forskningsprojektet och dess intressenter. Boken ger också en rad illustrativa exempel och redovisar lämpliga metoder och verktyg för fjärrvärmeföretagens utvecklingsarbete. I tre lättlästa temaböcker har projektet också redovisat resultat och metoder om hur dagens prismodeller kan utvecklas, hur kunddialogen och kundens förtroende kan stärkas och hur fjärrvärmeaffären som helhet kan utvecklas.
Beviljade medel
10 miljoner kronor
Övriga finansiärer
Handelshögskolan, Göteborgs universitet
Nyheter och resultat från projektet
www.fjarrvarmensaffarsmodeller.se