Rapport

När passar bränsleceller bäst

Uppdaterad 2021-12-02 Publicerad 2017-04-21

De dominerande lösningarna för drivlinor med bränsleceller i bilar och bussar är hybrider. Det betyder att det är fordon som i huvudsak drivs med el från vätgasdrivna bränsleceller med ett batteripaket som buffert. Bränslecellsfordonen förekommer mest i breda kundsegment på marknaden. Den här rapporten indikerar att det är troligt att kommande modeller primärt kommer att finnas i de lyxigare segmenten.

Totalkostnaden för olika drivlinor visar på en skillnad i hur kostnaden för bränslecellsfordon och batterifordon varierar i förhållande till räckvidd per tank och total körsträcka under fordonets hela livslängd. Det visar sig att batteridrift är bäst när kravet på räckvidd är måttligt och den totala körsträckan är lång. Det står i kontrast till den allmänna uppfattningen att batteridrift är bäst för små fordon som inte kör så långt.

Ett fordon med förbränningsmotor som drivs med biodiesel är i kraft av sin låga investeringskostnad det bästa alternativet när fordonet körs korta och måttliga körsträckor under fordonets livstid. När det krävs en lång total körsträcka och hyfsad räckvidd per tank, eller laddning, är det mer ekonomiskt att ha ett batterifordon med bränsleceller som kan förlänga räckvidden. Det betyder att tillämpningen av den här typen av fordon närmar sig den stora massan av personbilar, det vill säga fordon som totalt körs cirka 20 000 mil och har en räckvidd på minst 50 mil.

Nyheter

Pressmeddelande: Sveriges val – tryggare och högre eller lägre och mer varierande elpriser

Ska Sverige gå mot ett elsystem som är tryggare men dyrare – eller ett med lägre men mer varierande elpriser? Det är ett val landet står inför, en utveckling med elpriser som är både låga och stabila är osannolik, enligt en ny rapport från Energiforsk.

8 okt 2025 - Energisystem


Ny rapport rekommenderar att Sverige inför pris på effekt

Det är osannolikt med de kraftiga ökningar av elanvändningen som florerat i debatten, men även med en mer måttlig ökning fram till 2035 krävs förändringar av elmarknaden. Dagens energy-only-marknad behöver kompletteras med en mekanism för prissättning av effekt. Det kommer Lars Bergman och Peter Fritz fram till i Nepp-rapporten ”Elmarknaden 2035”.

8 okt 2025 - Energisystem


Markus Wråke lämnar Energiforsk

Energiforsks vd Markus Wråke har efter nio år på posten valt att sluta och kommer att gå vidare till ett annat bolag. Styrelsen har inlett en rekryteringsprocess för att hitta en ersättare. Markus Wråke fortsätter som vd till slutet av januari 2026.

28 aug 2025


Pressmeddelande: Fjärrvärme kan ge stora negativa utsläpp – men tillräcklig finansiering saknas

14 svenska fjärrvärmeanläggningar har planer på att fånga in och lagra koldioxid som innebär negativa utsläpp motsvarande knappt 10 procent av Sveriges totala fossila utsläpp. Ytterligare ett 20-tal anläggningar bedöms som tänkbara, vilket skulle dubblera kapaciteten. Men dagens styrmedel och finansiering räcker inte, därför riskerar många planer att rinna ut i sanden.

22 aug 2025


Så kan massa- och pappersindustrin sänka energianvändningen

Hur energieffektivt kan ett massabruk bli om det byggs med bästa tillgängliga teknik? Med hjälp av data från ”referensfabriker” kan massabruk räkna på vilka möjligheter som finns för det egna bruket att bli så energieffektivt som möjligt.

7 aug 2025


Nyhetsarkiv

Om rapporten

Rapportnummer

2017:366

Författare

Hans Pohl, Anders Grauers, Joakim Nyman och Erik Wiberg