Rapport

Fuel Cell Vehicles for Transport of Construction Materials

Uppdaterad 2021-12-02 Publicerad 2019-08-29

Om godstransporter inom en snar framtid ska vara i huvudsak utsläppsfria krävs en fortsatt energieffektivisering och en utveckling av elektrifierade fordon och drivsystem. Här har möjligheterna att använda vätgasdrivna fordon med bränsleceller för massgodstransporter i städer och tätorter undersökts.

Rapporten beskriver forskningsläget, identifierar trender kring användning av vätgas och bränsleceller och beskriver om och hur det bidrar till hållbara och energieffektiva godstransporter. Fordon med bränsleceller har här jämförts med fordon som drivs med andra drivlinor som batterielektrisk plug-in drift, batterielektrisk drift där energi tillförs från kontaktledning och fordon drivna med biodiesel eller fossil diesel.

En fördel med bränsleceller är att de kan drivas med vätgas som är framställd med fossilfri el. Vätgasdrift erbjuder en lång räckvidd och medger flexibla transporter som inte måste anknyta till platser för påfyllning av energi. Jämfört med batterielektriska fordon kan vätgasdrivna fordon utföra tunga och långa transportuppdrag vilket ger lägre kostnad per transporterat ton gods.

Vätgasdrift medger också en snabb påfyllning av energi och begränsar inte lastkapaciteten i samma omfattning som en batterielektrisk drift vanligen gör. Vätgasdrift och batterielektrisk drift är dessutom tystare i jämförelse med dieseldrift.

Nyheter

Pressmeddelande: Sveriges val – tryggare och högre eller lägre och mer varierande elpriser

Ska Sverige gå mot ett elsystem som är tryggare men dyrare – eller ett med lägre men mer varierande elpriser? Det är ett val landet står inför, en utveckling med elpriser som är både låga och stabila är osannolik, enligt en ny rapport från Energiforsk.

8 okt 2025 - Energisystem


Ny rapport rekommenderar att Sverige inför pris på effekt

Det är osannolikt med de kraftiga ökningar av elanvändningen som florerat i debatten, men även med en mer måttlig ökning fram till 2035 krävs förändringar av elmarknaden. Dagens energy-only-marknad behöver kompletteras med en mekanism för prissättning av effekt. Det kommer Lars Bergman och Peter Fritz fram till i Nepp-rapporten ”Elmarknaden 2035”.

8 okt 2025 - Energisystem


Markus Wråke lämnar Energiforsk

Energiforsks vd Markus Wråke har efter nio år på posten valt att sluta och kommer att gå vidare till ett annat bolag. Styrelsen har inlett en rekryteringsprocess för att hitta en ersättare. Markus Wråke fortsätter som vd till slutet av januari 2026.

28 aug 2025


Pressmeddelande: Fjärrvärme kan ge stora negativa utsläpp – men tillräcklig finansiering saknas

14 svenska fjärrvärmeanläggningar har planer på att fånga in och lagra koldioxid som innebär negativa utsläpp motsvarande knappt 10 procent av Sveriges totala fossila utsläpp. Ytterligare ett 20-tal anläggningar bedöms som tänkbara, vilket skulle dubblera kapaciteten. Men dagens styrmedel och finansiering räcker inte, därför riskerar många planer att rinna ut i sanden.

22 aug 2025


Så kan massa- och pappersindustrin sänka energianvändningen

Hur energieffektivt kan ett massabruk bli om det byggs med bästa tillgängliga teknik? Med hjälp av data från ”referensfabriker” kan massabruk räkna på vilka möjligheter som finns för det egna bruket att bli så energieffektivt som möjligt.

7 aug 2025


Nyhetsarkiv

Om rapporten

Rapportnummer

2019:600

Författare

Angelika Treiber, Peter Bark