Rapport

Fuel Cell Vehicles for Transport of Construction Materials

Uppdaterad 2021-12-02 Publicerad 2019-08-29

Om godstransporter inom en snar framtid ska vara i huvudsak utsläppsfria krävs en fortsatt energieffektivisering och en utveckling av elektrifierade fordon och drivsystem. Här har möjligheterna att använda vätgasdrivna fordon med bränsleceller för massgodstransporter i städer och tätorter undersökts.

Rapporten beskriver forskningsläget, identifierar trender kring användning av vätgas och bränsleceller och beskriver om och hur det bidrar till hållbara och energieffektiva godstransporter. Fordon med bränsleceller har här jämförts med fordon som drivs med andra drivlinor som batterielektrisk plug-in drift, batterielektrisk drift där energi tillförs från kontaktledning och fordon drivna med biodiesel eller fossil diesel.

En fördel med bränsleceller är att de kan drivas med vätgas som är framställd med fossilfri el. Vätgasdrift erbjuder en lång räckvidd och medger flexibla transporter som inte måste anknyta till platser för påfyllning av energi. Jämfört med batterielektriska fordon kan vätgasdrivna fordon utföra tunga och långa transportuppdrag vilket ger lägre kostnad per transporterat ton gods.

Vätgasdrift medger också en snabb påfyllning av energi och begränsar inte lastkapaciteten i samma omfattning som en batterielektrisk drift vanligen gör. Vätgasdrift och batterielektrisk drift är dessutom tystare i jämförelse med dieseldrift.

Nyheter

Pressmeddelande: Hälften av Sveriges elproduktion blir väderberoende om tio år

Nästan all ny elproduktion som byggs de kommande åren kommer vara landbaserad vindkraft och solel. Det innebär att om industrins efterfrågan av el ökar kraftigt kommer hälften av all el vara väderberoende 2035. Samtidigt kommer elpriserna variera mer än i dag, enligt en ny rapport från Energiforsk.

21 maj 2025 - Energisystem


Havsbaserad vindkraft bör satsa allt på vätgas – eller allt på el

Havsbaserade vindparker bör välja – använd hela parkens kapacitet till att producera vätgas och avstå från att leverera el, eller skippa vätgas helt. För landbaserad vindkraft bör 30–40 procent av kapaciteten vikas för vätgas.

16 maj 2025 - Energisystem


Säkerhet och dimensionering för betongdammar i nya Eurokoden

Den andra generationens Eurokod utvecklas just nu och kommer senast 2028 att ersätta den första. Mikael Hallgren och Fredrik Stenesand på Tyréns har i ett projekt undersökt skillnaderna mellan den första generationens Eurokod och den kommande generationen avseende betongdammar.

12 maj 2025


Nytt projekt undersöker hur betongstolpar åldras i svenskt klimat

Vattenfall Eldistribution ska rasera en 30 år gammal linje med betongstolpar, vilket ger en unik möjlighet att undersöka hur dessa stolpar har åldrats i svenskt klimat. Forskningen är viktig för att förstå betongstolparnas livslängd och för att kunna fatta välgrundade beslut om underhåll och reinvesteringar.

6 maj 2025 - Elnät


Nu på engelska: Magnetism kopplas till svetsproblem i fjärrvärmesystem

Flera fjärrvärmebolag har upplevt en större mängd defekter i svetsfogar på fjärrvärmerören jämfört med för ett par år sedan. Forskning visar att problemet har att göra med ökad magnetism i rören. I projekten Svetsbarhet av fjärrvärmeapplikationer etapp 1 och 2, har forskare funnit starka indikationer på att det beror på otillräcklig avmagnetisering av stålrören efter tillverkning. Nu finns rapporterna även på engelska.

30 apr 2025 - Värme och kyla


Nyhetsarkiv

Om rapporten

Rapportnummer

2019:600

Författare

Angelika Treiber, Peter Bark