Rapport

Lastbilar med bränsleceller

Uppdaterad 2021-12-02 Publicerad 2019-08-29

Här diskuteras med utgångspunkt i konkreta tillämpningar olika förde­lar och nackdelar med bränslecellsdrift, i första hand i jämförelse med batteri­drift. Kördata från verklig användning av sopbilar och distributionslastbilar har samlats in och analyserats.

Rapporten berör bland annat automatisering och drar slutsatsen att förarlösa fordon sannolikt blir mindre än dagens fordon och mindre känsliga för inef­fektivt nyttjande. Det talar för batterifordon. Samtidigt gör frånvaron av förare att fordonen kan och bör köra så stor del av dygnet som möjligt. Det talar för bränsle­cellsfordon, som har längre räckvidd och kan tanka snabbt.

Slutsatsen är att vätgasdrivna bränslecellslastbilar definitivt är ett alternativ att ta hänsyn till för att kostnadseffektivt etablera stadstransporter med möjligheten att helt undvika lokala och globala emissioner.

Nyheter

Insektsangrepp från snytbaggen kan minskas med bioaska

Försök i fält visar att bioaska minskar snytbaggegnag på nyplanterad gran. Maria Greger på Stockholms universitet har nu genomfört ytterligare en studie som visar att snytbaggar undviker nyplanterade granplantor som fått en giva bioaska.

13 jun 2025


Pressmeddelande: Hälften av Sveriges elproduktion blir väderberoende om tio år

Nästan all ny elproduktion som byggs de kommande åren kommer vara landbaserad vindkraft och solel. Det innebär att om industrins efterfrågan av el ökar kraftigt kommer hälften av all el vara väderberoende 2035. Samtidigt kommer elpriserna variera mer än i dag, enligt en ny rapport från Energiforsk.

21 maj 2025 - Energisystem


Havsbaserad vindkraft bör satsa allt på vätgas – eller allt på el

Havsbaserade vindparker bör välja – använd hela parkens kapacitet till att producera vätgas och avstå från att leverera el, eller skippa vätgas helt. För landbaserad vindkraft bör 30–40 procent av kapaciteten vikas för vätgas.

16 maj 2025 - Energisystem


Säkerhet och dimensionering för betongdammar i nya Eurokoden

Den andra generationens Eurokod utvecklas just nu och kommer senast 2028 att ersätta den första. Mikael Hallgren och Fredrik Stenesand på Tyréns har i ett projekt undersökt skillnaderna mellan den första generationens Eurokod och den kommande generationen avseende betongdammar.

12 maj 2025


Nytt projekt undersöker hur betongstolpar åldras i svenskt klimat

Vattenfall Eldistribution ska rasera en 30 år gammal linje med betongstolpar, vilket ger en unik möjlighet att undersöka hur dessa stolpar har åldrats i svenskt klimat. Forskningen är viktig för att förstå betongstolparnas livslängd och för att kunna fatta välgrundade beslut om underhåll och reinvesteringar.

6 maj 2025 - Elnät


Nyhetsarkiv

Om rapporten

Rapportnummer

2019:603

Författare

Hans Pohl, Magnus Karlström, Magnus Lindgren, Staffan Lundgren, Nils-Gunnar Vågstedt, Per Öhlund