The powertrain alternatives were diesel, batteries, electric road systems and fuel cells. Also, the calculations were made for three main markets for heavy-duty trucks; Germany, USA and China. The results showed that Electric Road Systems has the lowest total costs, and battery trucks were the second best option (depends upon cost levels of batteries). Fuel cell trucks are cheaper than diesel trucks for urban and regional distribution. These results must be interpreted with caution because of several uncertainties in choice of, for example, the cost of electricity and hydrogen.
Can fuel cells become a mass-produced option globally for heavy-duty trucks 2030+?
Nyheter
Ny mall och lathund för långsiktig effektprognos tillgänglig för lokalnätsbolag
Ett Energiforskprojekt har i samarbete med elnätsbolag tagit fram en lathund för hur en långsiktig effektprognos kan utformas, samt en mall för insamling av data från kommuner – något som efterfrågats av branschen.
Ny rapport har kartlagt forskningsbehov för säker lagring i vätgas och batterier
För att möjliggöra storskalig användning av vätgas och batterier behövs säkerhetsåtgärder som säkerhetsavstånd och barriärer samt grundläggande förståelse för konsekvenserna av termisk rusning och, inte minst, gasexplosioner.
Håll rätt energinivå!
I år medverkar Energiforsk på Vetenskapsfestivalen i Göteborg, festivalen där det gemensamma målet är att låta barn och skolungdomar få en inblick i vetenskapens värld. Genom satsningen Vattenkraftens framtidsprogram deltar Energiforsk med en experimentstation där de besökande barnen, med hjälp av några motionscyklar, ska försöka hålla balansen på elnätet.
Vilken typ av solceller vill vi leva med?
Marieke Rynoson, forskar om solceller på doktorandprogrammet i energisystem på Högskolan i Dalarna. Ingenjörer glömmer ibland bort att se på solceller ur ett socialt perspektiv, menar Marieke Rynoson. – Jag vill fokusera på social hållbarhet för att ge branschen insikter om vad vi faktiskt vill leva med!
Beslutsstöd för återvinning av slaggrus fungerar, men behöver uppdateras
För att underlätta bedömningen av potentiella miljö- och hälsorisker med återvinning av slaggrus, finns ett beslutstöd sedan 2019. I det här projektet har forskarna undersökt hur beslutsstödet fungerar i praktiken.
Om rapporten
2019:604
Magnus Karlström, Hans Pohl, Anders Grauers, Elna Holmberg