2024-08-26

Pressmeddelande: Så kan elnätsavgifterna hållas nere och investeringarna i elnätet öka

Utgå från inflationen i stället för byggkostnadsindex och sätt en långsiktig i stället för varierande kalkylränta. De rekommendationerna får Energimarknadsinspektionen i en ny rapport från Energiforsk. Resultatet skulle bli långsammare ökning av elnätsavgifterna och ökade incitament att bygga ut Sveriges elnät.

– Sveriges elnätsavgifter har under lång tid ökat snabbare både än i våra grannländer och inflationen. Det är viktigt att elnätsföretag är lönsamma och bygger ut sina nät i takt med efterfrågan, men det går att kombinera ökade investeringar i elnät med en långsammare ökning av elnätsavgifterna, säger Lars Bergman, professor emeritus vid Handelshögskolan i Stockholm.

Vart fjärde år bestämmer Energimarknadsinspektionen de maximala intäkterna för Sveriges elnätsföretag, vilket styr hur höga elnätsavgifterna blir. En utgångspunkt för myndigheten är byggkostnadsindex, som i mer än tio år stigit snabbare än inflationen och konsumentprisindex.

En ny rapport från Energiforsk lämnar förslag som gör att elnätsavgifterna skulle öka långsammare genom att utgå från konsumentprisindex, det vill säga inflationen, i stället för byggkostnadsindex.

– Vår bedömning är att det är byggkostnadsindex som är den största orsaken till ökningen av elnätsavgifterna. Det ger en värdering av elnätsföretagens kapitalbas, alltså bland annat deras elnät, en dominerande effekt. Dessutom, ändrar man detta kommer elnätsföretagens lönsamhet kopplas mer mot att de nyinvesterar än mot hur deras gamla anläggningar värderas, säger Lars Bergman, huvudförfattare till rapporten.

Energimarknadsinspektionen bestämmer också elnätsföretagens kalkylränta, det vill säga vilken avkastning man anser är rimlig för elnätsföretagens tillgångar. Den räntan har även stor betydelse för möjligheterna att attrahera kapital till investeringar i nya elnät.

Historiskt har Energimarknadsinspektionen satt kalkylräntan så lågt att elnätsföretagen överklagat till domstol, där de alltid har vunnit.

– Vårt förslag är att Energimarknadsinspektionen bestämmer sig för en långsiktig kalkylränta, i stället för att låta den variera vart fjärde år. Det skulle sänka risken för investerarna och därmed deras krav på en riskpremie, vilket öppnar för mer investeringar i elnätet. Mer elnätsinvesteringar behövs för energiomställningen och skulle bidra till ett robust, hållbart och konkurrenskraftigt energisystem, säger Lars Bergman.

Fakta
Byggkostnadsindex mäter kostnadsförändringar för produktionsfaktorer i bostadsbyggande. Indexet tar inte hänsyn till marknadssituationen utan baseras på mätningar av material av olika slag, som utrustning, löner och transporter.

Konsumentprisindex mäter den genomsnittliga prisutvecklingen för hela den privata inhemska konsumtionen, de priser konsumenten faktiskt betalar. Indexet är det vanliga måttet för kompensations- och inflationsberäkningar i Sverige.

Källa: Statistiska centralbyrån.

Om rapporten
Rapporten ”Reformerad intäktsreglering” analyserar hur väl regleringen av elnätsföretagens intäkter har fungerat och lämnar flera förslag till reformer. Rapporten har skrivits av Lars Bergman, professor emeritus vid Handelshögskolan i Stockholm, tillsammans med Eirik S. Amundsen, professor emeritus vid Universiteten i Bergen och Köpenhamn, Nils-Henrik Mørch von der Fehr, professor vid Oslo universitet, Erik Lundin, Institutet för Näringslivsforskning, Kenth Skogsvik, professor emeritus vid Handelshögskolan i Stockholm, och Bo Diczfalusy via Bodiz Consulting AB.

Rapporten kan laddas ner här.

Webbinarium: Elnätsföretagens intäkter – behöver regleringen reformeras?
Rapporten presenteras och diskuteras på seminariet "Elnätsföretagens intäkter – behöver regleringen reformeras?" den 28 augusti klockan 9.00-10.00. Se hela webbinariet nedan.

Lars Bergman, professor emeritus vid Handelshögskolan i Stockholm
lars.bergman@hhs.se

Daniel Hirsch, kommunikationsansvarig Energiforsk
daniel.hirsch@energiforsk.se

Forskningsföretaget Energiforsk initierar, samordnar och bedriver forskning och analys inom energiområdet samt sprider kunskap för att bidra till ett robust, hållbart och konkurrenskraftigt energisystem. Energiforsk är ett politiskt neutralt och icke vinstutdelande aktiebolag som ägs av branschorganisationerna Energiföretagen Sverige och Energigas Sverige, det statliga affärsverket Svenska kraftnät, samt gas- och energiföretaget Nordion Energi.